Стежити за новинами у нашому Telegram-каналі
Розрахунок заробітної плати співробітникам організації завжди складається з декількох етапів:
1) заповнення кадрових документів (прийоми на роботу, кадрові зміни в умовах роботи за розрахунковий місяць, звільнення, договора ЦПХ);
2) відображення документів, які фіксують відсутність працівника з поважних (відпустка, хвороба, відрядження, декретна відпустка) або нез'ясованих причин (наприклад, прогул);
3) реєстрація в обліку документів планових нарахувань, доплат працівникам, а також утримань із заробітної плати;
4) безпосередньо нарахування заробітної плати та внесків;
5) відображення заробітної плати в фінансовому обліку організації;
6) виплата заборгованості по зарплаті працівникам.
За даною схемою розглянемо нарахування заробітної плати в програмі «BAS Бухгалтерія КОРП».
Першим документом, який реєструє планові нарахування нового співробітника на підприємстві є введений в програму «Прийом на роботу» (Рис.1). У цьому документі на вкладці «Головне» заповнюється вся кадрова інформація про співробітника: дата прийому, підрозділ і посада, графік роботи, вид зайнятості і права на відпустку.
Рисунок 1
На вкладці «Оплата праці» (Рис.2) задаються щомісячні нарахування по співробітнику, вказується категорія застрахованих осіб (ЄСВ), спосіб розрахунку авансу, порядок перерахунку тарифної ставки при оплаті роботи понаднормово.
Рисунок 2
У типовій конфігурації також доступні наступні документи, якими можуть бути відображені кадрові зміни в розрахунковому періоді:
• кадрове переведення або кадрове переведення списком;
• зміна графіка роботи списком;
• робота у вихідні і святкові дні;
• суміщення посад;
• простій співробітників;
• переведення до іншого роботодавця;
• переміщення в інший підрозділ;
• звільнення або звільнення списком.
Створити ці документи можна з журналу «Прийоми, переведення, звільнення» (Рис.3) і/або журналу «Всі кадрові документи» (Рис.4) розділу «Кадри».
Рисунок 3
Рисунок 4
Фізичні особи можуть виконувати роботи або надавати послуги підприємству і оформлюють це через укладення договору цивільно-правового характеру. У договорі прописуються умови співпраці, визначається сума винагороди, порядок і терміни проведення розрахунків. У «BAS Бухгалтерія КОРП» для оформлення даного виду взаємовідносин потрібно внести документ «Договір (роботи, послуги)»(Рис.5).
Рисунок 5
Протягом розрахункового періоду співробітники можуть бути відсутніми на своїх робочих місцях з поважних причин: перебувати на лікарняному, виконувати свої посадові обов'язки у відрядженні, знаходиться в щорічній, додатковій, декретній або безоплатній відпустці. У програмі необхідно зафіксувати дані відсутності окремими документами з журналу «Усі відсутності співробітників» (розділ «Кадри») або з розділу «Зарплата» (Рис.6 та Рис.7).
Рисунок 6
Рисунок 7
Документами, які містять інформацію про кадрові зміни, також можна призначати і змінювати планові нарахування по працівникам. Крім цього, ще використовуються:
• зміна оплати праці;
• призначення планових нарахувань;
• індексація заробітку;
• зміна планових нарахувань;
• суміщення посад і скасування суміщення;
• припинення планових нарахувань.
Для встановлення розміру відрахувань із заробітної плати співробітників передбачені документи: виконавчий лист, профспілкові внески та інші постійні утримання (в залежності від налаштувань програми).
Утримання профвнесків (Рис.8) містить дані про дату дії утримання, відсоток членських внесків і список співробітників, які входять до складу профспілкової організації.
Рисунок 8
Якщо Ви отримали виконавчий лист на співробітника підприємства, його необхідно ввести в програму (Рис.9) для виконання відповідних відрахувань із зарплати та інших доходів боржника.
Рисунок 9
Після закінчення розрахункового місяця виконується нарахування заробітної плати. Для цього призначений однойменний документ «Нарахування зарплати і внесків» розділу «Зарплата». Він є підсумковим, тобто збирає всі кадрові зміни, відхилення від графіків роботи, невиходи, зміни планових нарахувань/утримань, усі міжрозрахункові нарахування і беруться до уваги при остаточному розрахунку за період.
При створенні документа потрібно тільки вибрати місяць нарахування, вказати організацію і натиснути «Заповнити» (Рис 10). Усі вкладки заповняться необхідними даними і розрахунок виконається автоматично. Нам залишиться перевірити правильність заповнення табличній частини документа по всіх вкладках (Рис.11 та Рис.12).
Рисунок 10
Рисунок 11
Рисунок 12
Давайте докладніше зупинимося на розрахунку заробітної плати співробітників, у яких були введені документи відсутності і встановлені планові утримання.
Подивитися всі нарахування та утримання по співробітнику (в тому числі і міжрозрахункові) зручно в розрахунковому листку. Для цього на вкладці «Нарахування» потрібно вибрати рядок будь-якого нарахування співробітника, який нас цікавить (Аксьонов А.П. і Золотухін О.М.) та натиснути за гіперпосиланням «Розрахунковий листок» (Рис.13). Є можливість показати подробиці проведених розрахунків, натиснувши на значок «Показати подробиці розрахунку».
Рисунок 13
У докладних нарахуваннях можна побачити, що в Аксьонова О.П. встановлена норма часу 19 дн. 151 ч. З них відпрацьовано по окладу 13 дн. 103 ч., інші робочі дні припали на щорічну відпустку з 14 по 20 січня.
Розрахунковий листок складається з двох рівнозначних частин (Рис.14 ):
1) в правій відображаються всі нарахування по співробітнику, введені протягом місяця різними документами;
2) ліва частина складається з груп «Утримано» і «Виплачено», в яких відображаються всі утримання і виплати за розрахунковий місяць.
Рисунок 14
У розрахунковому листку працівника Золотухіна А.М. (Рис. 15) бачимо нарахування лікарняних за рахунок роботодавця (3 робочих дня припало на період лікарняного 22.01-26.01), оклад нарахований за відпрацьовані 16 дн. 127 ч .. Протягом місяця працівнику виплачувався тільки аванс, борг підприємства на кінець місяця становив 3614,59 грн.
Рисунок 15
Розглянемо розрахунковий листок Петрова О.В. (Рис. 16). Він відпрацював весь місяць, відсутностей протягом місяця у працівника не було, нараховано повний оклад.
Рисунок 16
Співробітникові також призначено утримання аліментів за виконавчим листом, з докладним розрахунком утримань можна ознайомитись на вкладці «Утримання» документа «Нарахування зарплати і внесків» (Рис.17).
Рисунок 17
На цій же вкладці бачимо розрахунок утримань профспілкових внесків по всім співробітникам підприємства.
Винагорода за договором ЦПХ нараховується документом «Нарахування зарплати і внесків» на вкладці «Договори» (Рис.18), тільки після підписання акту приймання виконаних робіт (згідно з умовами договору).
Рисунок 18
Наступний етап розрахунку заробітної плати - це відображення зарплати співробітників на рахунках бухгалтерського обліку. Для цього скористаємося документом «Відображення зарплати в фінансовому обліку» (Рис.19), який знаходиться в розділі «Зарплата».
При створенні нового документа необхідно вказати місяць нарахування, в поле «Дата» встановити останнє число місяця і натиснути «Заповнити» у верхній частині документа. Заповнення документа відбувається автоматично за вказаними способами відображення зарплати для підрозділів або окремих співробітників.
Рисунок 19
Натиснувши на посилання «Показати співробітників» (Рис. 20) можна переглянути список співробітників, які відносяться до даного підрозділу і способу відображення зарплати.
Рисунок 20
У нижній частині документа міститься зведена інформація про суму нарахувань, внесків ФОП, ПДФО та утримань загалом по документу.
Для проведення виплат заробітної плати працівникам в програмі необхідно створити відомість. Доступні такі варіанти:
• відомість в банк;
• відомість перерахувань на рахунки;
• відомість в касу;
• відомість виплати через роздавальника.
Вибір виду відомості залежить від способу виплати зарплати, який встановлений на Вашому підприємстві.
Зараз на підприємствах виплати працівникам в основному відбуваються шляхом зарахування на банківські карти співробітників за зарплатним проектом, який укладено з обслуговуючим банком. Для цього нам знадобиться відомість в банк.
Щоб в відомість відразу потрапила інформація про карткові рахунки працівників підприємства, необхідно її заповнити в особистих картках співробітників (розділ «Кадри» - «Співробітники» - в особовій картці посилання «Виплати, облік витрат»)(Рис.21).
Рисунок 21
При створенні нової відомості вимагається заповнення місяця виплати, найменування організації, дати виплати, зарплатного проекту і вказати, що виплачується зарплата за місяць. Натиснувши по команді «Заповнити», документ розрахується і заповниться всіма співробітниками, яким встановлено даний вид виплати зарплати.
Рисунок 22
Після перевірки документа за допомогою клавіші «Створити на підставі», яка знаходиться у верхній частині документа, створимо «Списання з банківського рахунку» з видом операції «Перерахування заробітної плати». Проведенням цього документа закриється заборгованість роботодавця перед працівниками в частині виплати заробітної плати за розрахунковий місяць.
Рисунок 23
За результатами проведених нарахувань можна сформувати звіти по зарплаті, які доступні в типовій конфігурації BAS «Бухгалтерія КОРП». Дані звіти знаходяться в розділі «Зарплата» - Звіти по зарплаті. Звіти зібрані в окремі групи: облік часу, аналіз зарплати, виплати, податки та внески, утримання.
Рисунок 24
Зазвичай для зберігання роздруковують розрахункові відомості, зведення нарахувань, утримань і виплат, а також зведення відрахувань у фонди.(Рис. 25,26,27)
Рисунок 25
Рисунок 26
Рисунок 27
Якщо у Вас залишилися ще питання або ж Ви бажаєте придбати програмне забезпечення BAS, Ви можете звернутися до фахівців нашої компанії «ПДК плюс» і вони в найкоротші терміни дадуть відповідь на всі Ваші запитання і допоможуть отримати розгорнуті зведення по програмному продукту, його вартості і можливості .